dilluns, 18 de maig de 2015

ENTREVISTA AL PROFESSOR MARC DAUNIS I DOS ALUMNES DEL PROJECTE EMPRESA


Ja fa uns anys que es duu a terme el Projecte Empresa al nostre institut, però no en sabem gaire cosa. És per aquest motiu que hem realitzat aquesta entrevista a en Marc Daunis, per saber més sobre el projecte, ja que ell n’és un dels professors. Tot seguit, també hi ha una entrevista a l’Èric Almansa i en Carlos Borja, alumnes que ens explicaran com viuen ells aquest projecte des de dins.

-En què consisteix el projecte empresa?
Com diu el nom, és un projecte creat per l'Institut per donar sortida a les necessitats d'alumnes que no se senten bé en el sistema d'ensenyament que podríem anomenar "tradicional. Té unes característiques molt concretes, aglutinant aquells alumnes que per raons diverses, tenen la intenció d'encarar els seus estudis, un cop acabat el 4t d'ESO, cap a un camp més laboral.

-Quin és el seu objectiu?
Actualment el sistema que estem utilitzant als instituts té moltes mancances de tipus bàsic, estructural. Hem caigut en un sistema que sembla més una fàbrica que no pas un centre d'ensenyament. Ens han marcat un model molt concret: un lloc on es va a escoltar al professor, un horari perfectament quadrat, unes normes estrictes, un moment per demostrar de manera escrita el que recordes i un "tub" per on tothom ha de passar. Finalment, si has aprovat, el sistema et permet oblidar-ho tot i passar de curs. Ets un guanyador!
Aquest model està destinat a la desaparició: no és real, ni efectiu, ni correcte, ni natural, ni relaxat. És tot el contrari: estressa i premia la memòria, encara que no entenguis res.  L'objectiu del grup empresa és quedar-nos amb el més important de la teoria que es dona al curs que toca, però aplicar-la a través d'unes activitats reals i més motivadores.

-Quins alumnes hi van i per què? Quina selecció feu?
Els alumnes del Grup Empresa estan, generalment, desmotivats amb els estudis. Pel que sigui, els costa seguir el pla d'estudis tradicional. Solen tenir un percentatge d'assignatures suspeses força elevat perquè l'avorriment a classe és absolut i total, el que s'explica a classe no els interessa gens.
Imagina algú que vol ser mecànic, amb interessos molt clars, que cada dia li fots el pal dels romans, de la química inorgànica i del sintagma nominal. És fàcil pensar que quan algú s'avorreix, busca quelcom per fer i aquest "quelcom" pot ser qualsevol cosa, fins i tot buscar una incidència per poder sortir de classe.
La selecció és força estricta, ja que les places son molt limitades i els recursos que hi destina l'institut son força elevats. Només hi poden entrar alumnes que no tinguin problemes de conducta i que l'equip de professors considera que aprofitaran el recurs.

-Quantes hores dediqueu al projecte i en quin horari?
El Grup Empresa comença després del pati i acaba a l'hora de finalitzar les classes normals. Per tant, tres hores cada dia i un total de quinze hores setmanals.

-Quin tipus de coses arregleu i quines no? 
El fet d'arreglar coses (manteniment), és només una petita part del grup empresa. El projecte és força més ampli i consta de tres parts molt clares. Cada part té un professor responsable. Esmentant-ho molt per sobre i sense detallar massa, amb l'Albert es tracten aquelles temes relacionats amb l'hort i el medi natural, amb la Irene aquells temes relacionats amb l'empresa i amb mi, el tema de manteniment de l'institut i de preparació de material pedagògic per a algunes assignatures.

- Qui t’ajuda a seguir endavant amb el Projecte Empresa?
No m'ajuda ningú, ja que el grup de professors que ho tirem endavant treballem conjuntament i sense jerarquies. En realitat els professors que estem a primera línia, treballant amb els alumnes cada dia, som la Irene Turienzo, l'Albert Escriu i jo mateix. Això, però, no seria possible sense la resta de professors que fan les classes durant les primeres tres hores i l'equip directiu que ha permès, pensat i treballat perquè aquest sistema fos possible.

-Els estudiants són avaluats d’alguna manera? Els tracteu d’alguna manera especial?
Evidentment que hi ha una avaluació, el que passa és que no pots valorar un sistema B amb un tipus d'avaluació A. 
Com a exemple, aquella famosa imatge de tot d'animals preparats per a fer una prova. Els animals son molt diversos (elefant, mico, peix, pingüí...) i els fan una sola prova: pujar dalt d'un arbre. Evidentment només un animal ho farà, el mico. La resta no ho podran fer, no pas perquè siguin inútils o no hagin estudiat, simplement no ho podran fer perquè les seves habilitats son unes altres i per tant el sistema d'avaluació també ha de ser un altre.

-Han de realitzar algun treball?
No hi ha un treball concret que hagin de fer, entenent el treball de tall clàssic. La feina que tenen és la mateixa que tenen els altres alumnes, però la diferència és en la manera de fer aquest treball.

-Vas ser tu el qui va tenir la iniciativa del projecte empresa?
No. Qui va tenir la idea fou l'equip directiu i els professors que hi havia en aquell moment, que tenien una sensibilitat prou potent com per detectar les necessitats d'alguns alumnes i ganes de buscar-hi solucions.  Jo senzillament m'he apuntat al carro i estic intentant tirar el carro endavant juntament amb ells.



També hem entrevistat dos alumnes que formen part d’aquest projecte per saber com ho veuen i ho viuen des de dins. Aquests dos alumnes també fan l’optativa de revista i són l’Èric Almansa i en Carlos Borja.
-Us agrada el projecte empresa o preferiu fer classe amb el grup de classe normal?
Ens agrada més perquè ens donen una oportunitat de futur i rebem l’educació i aprenem d’una manera diferent. Tot i això, ens sembla que hi falta alguna cosa en aquest projecte però no sabem ben bé què.

-Us exigeixen molt o poc?
Depèn de la matèria, i del professor. Tal com hem dit abans, aprenem  d’una manera diferent, sense llibres i més divertit.

-Un cop us tragueu el graduat de l’ESO, constarà com si us haguéssiu tret el títol com tothom o que heu fet el Projecte Empresa?
Ens traurem el mateix títol com si haguéssim fet l’ESO normal.

-Creieu que teniu tot el material i espai necessari o reclamaríeu unes aules específiques per  al grup empresa?

Ens farien falta unes aules especialitzades i només per al grup empresa ja que a on fem classe son aules petites o departaments molt petits. També ens faria falta més material i de millor qualitat però tal com estem en aquest institut no crec que sigui possible. Un cop ens facin l’institut nou (si és que s’arriba a fer) ens agradaria que pensessin més en el Grup Empresa.

Gerard Ventura i Pau Vilella 
3r ESO

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada